امروزه بازاریابی و فروش تلفنی، از رایجترین تکنیکهای فروش در بازاریابی است. در این روش فروشنده با استفاده از تلفن با مشتری ارتباط برقرار میکند و با در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم دربارهی کالا یا خدمات مورد نظر، سعی میکند مشتری را برای خرید کالا متقاعد کند. در این مقاله میتوانید با تکنیکهای برتر در فروش تلفنی آشنا شوید و مشتری را مجذوب محصول خود سازید.
اگرچه این روش بسیار کارآمد و پُرسود است و یک بازاریاب تلفنی آموزشدیده و ماهر، قادر است درآمد خوبی را نصیب شرکت کند؛ اما بازاریابی تلفنی کار آسانی نیست، چون شما با کسی صحبت میکنید که او را نمیشناسید و حتی نمیبینید؛ ولی در عین حال باید او را متقاعد کنید تا از شما خرید کند!
در این مقاله، با ۶ تکنیک روانشناسی (بر پایهی تحقیقات رفتاری مشتری و فروشنده) جهت موفقیت در فروش تلفنی آشنا خواهید شد.
۱. تماسهای تلفنی را با کلمات قدرتمند و تأثیرگذار شروع کنید
در مطالعهای که برای افزایش میزان انعام پیشخدمتهای یک هتل انجام شد؛ محققان از پیشخدمتها خواستند که مکالمهی خود را با لبخند و یک جملهی مثبت (مثلا دربارهی وضعیت آبوهوای آن روز) شروع کنند. جالب است بدانید که همین کار ساده، انعام آنها را تا ۲۷٪ افزایش داد و این نشان میدهد که کلمات از آنچه که فکر میکنیم قدرتمندتر هستند.
هیچوقت مکالمه را با صحبت دربارهی هوای بد، ترافیک یا مشغلهی زیادتان شروع نکنید. مثبتاندیش باشید و به هوای دلپذیر، تصمیمتان برای خوشگذراندن تعطیلات آخر هفته یا بُرد تیم مورد علاقهتان در مسابقه فکر کنید.
حتما بخوانید: چطور مهارتهای گفتاری و فن بیانمان را ارتقا دهیم؟
۲. دربارهی رقیبانتان بدگویی نکنید
تکنیکهای فروش در بازاریابی - درباره رقیبانتان بدگویی نکنید
بزرگترین اشتباه در یک تماس تلفنی جهت بازاریابی و فروش این است که سعی کنید رقیبان خود را خُرد و کوچک کنید. تحقیقات نشان داده است هرگاه شما دربارهی کسی بدگویی کنید، مخاطب همان ویژگیهای منفی را در خود شما میبیند. مثلا اگر بگویید رقیبتان بیکفایت و غیر قابل اعتماد است، مشتری بالقوه شما را بیکفایت و نالایق خواهد دید و نسبت به شما، اجناس و خدماتتان بیاعتماد میشود. پس بهتر است هیچوقت رقیبان خود را زیر سؤال نبرید و از آنها ایراد نگیرید؛ چون مشتری حرف شما را قبول نخواهد کرد و در واقع ضربهای است که خودتان به کسبوکارتان وارد میکنید.
۳. از القاب شگفتانگیز استفاده کنید
در علم روانشناسی ثابت شده است وقتی شما به افراد القاب مثبت نسبت میدهید (برای مثال باهوش بودن یا آدم خوبی بودن)، آنها تلاش میکنند به گونهای رفتار کنند که توصیف شدهاند و از آنها انتظار میرود.
وقتی شما به مشتری صفتهای خوب نسبت میدهید، در واقع مغز عاطفی او را درگیر میکنید. دقت کنید منظور من چاپلوسی و تملق نیست. یک ویژگی مثبت در مشتری پیدا و آن را بیان کنید تا احساس خوبی داشته باشد و شما را دوست خود به حساب بیاورد. مثلا میتوانید بگویید: «شما از بهترین مشتریان ما هستید یا باعث افتخار ماست که با شما معامله کنیم.»
منبع:
درباره این سایت